موج هشتم کرونا بدون پرستاران | خطر افزایش آمار مرگ و میر
کمبود پرستار در مراکز درمانی پیامدهای موج هشتم کرونا را افزایش می‌دهد

موج هشتم کرونا بدون پرستاران | خطر افزایش آمار مرگ و میر

جام جم آنلاین از احتمال شکل گیری موج جدید کرونا  گزارش می‌دهد

برای موج تازه کرونا آماده باشید | خطر غافلگیری با سویه‌های جدید امیکرون

شیوع واریانت‌های جدید امیکرون در بسیاری از کشورهای جهان مشکل ساز شده‌ است. از برخی استان‌های کشور نیز خبر می‌رسد که تعداد مبتلایان به کووید-19 در حال افزایش است. در چنین شرایطی کارشناسان هشدار می‌دهند که وزارت بهداشت و درمان باید از هم اکنون به فکر مقابله با موج جدید کرونا باشد تا مانند موج‌های گذشته دچار غافلگیری نشود.
شیوع واریانت‌های جدید امیکرون در بسیاری از کشورهای جهان مشکل ساز شده‌ است. از برخی استان‌های کشور نیز خبر می‌رسد که تعداد مبتلایان به کووید-19 در حال افزایش است. در چنین شرایطی کارشناسان هشدار می‌دهند که وزارت بهداشت و درمان باید از هم اکنون به فکر مقابله با موج جدید کرونا باشد تا مانند موج‌های گذشته دچار غافلگیری نشود.
کد خبر: ۱۳۹۰۳۸۰

به گزارش جام جم آنلاین، در برخی کشورها مانند امریکا، استرالیا و آلمان زیر سویه‌های جدید امیکرون BQ.1.1 و BQ1  در حال فراگیر شدن است.

این در حالی است که زمزمه‌های افزایش مبتلایان به کووید-19 در کشورمان نیز شنیده می‌شود و برخی مسئولان وزارت بهداشت و درمان از احتمال ایجاد موج جدید کرونا در اسفند پیش رو گفته‌‌اند.

‌برای نمونه شهنام عرشی، سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بتازگی از احتمال  شکل گیری موج جدید امیکرون ‌در اسفند خبر داده‌ است.

علاوه بر این از برخی استان‌های کشور نیز خبر می‌رسد که  آمار ابتلا به بیماری در حال افزایش است. برای نمونه شنبه گذشته سیامک محبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در جلسه ویژه ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی از این گفت ‌که استان قم در شرایط ‌زرد کرونایی قرار گرفته است‌.

 آن طور که او توضیح داد‌ نگرانی‌های  زیادی در خصوص شیوع بیماری در مدارس وجود دارد و نیاز است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این  جلسه نسبت به ‌ وضعیت اپیدمی کرونا ابراز نگران کرد و گفت که چنانچه‌‌ شرایط در استان ‌مدیریت نشود، ‌قم دچار وضعیت نارنجی و یا قرمز کرونا خواهد شد.‌

علاوه بر قم شرایط اپیدمی در خوزستان نیز نگران کننده به نظر می‌رسد‌، چراکه حبیب حی‌بر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز از افزایش ۲۵ درصدی موارد بستری با نشانه‌های ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های خوزستان خبر داده است.

گمانه‌زنی در فضایی مبهم

برای موج تازه کرونا آماده باشید | خطر غافلگیری با سویه‌های جدید امیکرون

بی‌توجهی به مسائلی مانند بیماریابی فعال در کشور سبب شده برخی کارشناسان معتقد باشند که شرایط اپیدمی کرونا در کشورمان به درستی رصد نمی‌شود.

دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست و  ‌رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا  نیز در گفت‌وگو با جام جم آنلاین نسبت به شیوع واریانت‌های جدید امیکرون و افزایش افراد مبتلا هشدار می‌دهد.

به گفته او بی‌توجهی به بیماریابی فعال در کشور سبب شده که مدیران حوزه بهداشت و درمان درک درستی از شرایط اپیدمی در جامعه نداشته باشند و  در فضایی مبهم درباره شرایط اپیدمی به گمانه زنی بپردازند.

آن طور که او توضیح می‌دهد تعداد مبتلایان در کشورهایی مانند ژاپن، سنگاپور، چین و آلمان روندی افزایشی در پیش گرفته است.

به همین دلیل مدیران حوزه بهداشت و درمان چین مراکز‌‌ ارائه خدمات مراقبت‌های ویژه را گسترش داده و قصد دارند بخش خدمات بیمارستانی را نیز تقویت کنند.

کارشناسان وزارت بهداشت ژاپن نیز از شهروندان بالای 12 سال خواسته‌اند تا پایان سال میلادی برای تزریق واکسن اقدام کنند تا سطح ایمنی بدن آنها در برابر سویه‌های جدید امیکرون افزایش یابد و به این شکل از افزایش آمار مبتلایان و تحمیل فشار به مراکز درمانی پیشگیری شود.‌

سوری درباره شرایط اپیدمی در کشورهای همسایه ایران نیز می‌گوید: با توجه به اینکه بیشتر کشورهای اطراف ما از نظام سلامت مناسب و فعالی برخوردار نیستند، نمی‌توان به درستی از شرایط اپیدمی در آنها اطلاع پیدا کرد.

با این حال کم نیستند کارشناسانی که تاکید می‌کنند با توجه به شرایط اپیدمی در جهان باید برای موج‌های احتمالی کرونا آمادگی پیدا کرد.

لزوم بیماریابی فعال در کشور

برای موج تازه کرونا آماده باشید | خطر غافلگیری با سویه‌های جدید امیکرون

برخی کشورهای جهان مانند چین دوباره گرفتار واریانت‌های جدید امیکرون شده‌اند. به همین دلیل ‌کارشناسان هشدار می‌دهند دیر یا زود واریانت‌های جدید امیکرون وارد کشور ما نیز خواهد شد و نیاز است که مسئولان وزارت بهداشت و درمان‌ برای مقابله با موج‌های تازه بیماری آمادگی داشته باشند.

این درحالی است که بیشتر مراکز درمانی کشور از کمبود نیرو گلایه دارند، برای نمونه برخی کارشناسان از کمبود حدود یکصد هزار پرستار در مراکز درمانی کشور ابراز نگرانی می‌کنند.

‌رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌گوید:  آنچه در این بین اهمیت دارد، این نکته است که نظام سلامت باید آمادگی لازم برای مقابله با واریانت‌های جدید را داشته باشد تا مانند موج‌های گذشته کرونا دچار غافلگیری نشویم.

آن طور که او توضیح می‌دهد مسئولان در وزارت بهداشت و درمان باید با بیماریابی فعال، شناسایی طغیان‌ها و پایش وضعیت اپیدمی برای مقابله با شیوع واریانت‌های جدید آمادگی پیدا کنند،  چراکه بسیاری ‌از کشورهایی که قبلا اپیدمی را کنترل کرده ‌و تصور می‌کردند اپیدمی ‌رو به خاموشی می‌رود، این روزها شاهد خیزش دوباره بیماری هستند.

 دکتر سوری عنوان می‌کند: برای اینکه آمادگی لازم را داشته باشیم باید کارشناسان بهداشت در جامعه حاضر شوند و از افراد تست‌ بگیرند، زیرا بسیاری از بیماران برای دریافت خدمات به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند.‌

سرم نایاب‌تر می‌شود؟

برای موج تازه کرونا آماده باشید | خطر غافلگیری با سویه‌های جدید امیکرون

این روزها کم نیستند بیمارانی که برای تهیه دارو با مشکل رو به رو هستند، زیرا اقلام دارویی مانند سرم و آنتی‌بیوتیک به صورت سهمیه‌ای در اختیار  داروخانه‌ها قرار می‌گیرد. به همین دلیل کارشناسان هشدار می‌دهند اگر موج جدیدی از کرونا در کشور  شکل بگیرد بحران کمبود دارو  شرایط ناگوارتری را رقم خواهد زد.

بنابراین ضروری است که مسئولان وزارت بهداشت و درمان از هم اکنون به فکر تامین ذخایر استراتژیک دارو باشند و با تهیه داروهای مورد نیاز مانند سرم در برابر موج‌های احتمالی کرونا آمادگی پیدا کنند.

‌مساله دیگری که کارشناسان حوزه بهداشت و درمان روی آن دست می‌گذارند، ضرورت تامین واکسن‌هایی است که در برابر واریانت‌های جدید امیکرون موثر هستند.

سوری در این باره توضیح می‌دهد: ‌ با شیوع سویه‌های جدید امیکرون واکسن‌ها دیگر کارایی گذشته را ندارند. این در حالی است که سطح ایمنی بدن افراد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز در جامعه کاهش پیدا کرده است‌.

بنابراین ضروری است که مدیران حوزه بهداشت و درمان به فکر تامین واکسن های جدید باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها